Corona

Kære gæst.

Sikke en hektisk og surrealistisk periode, vi alle har været - og fortsat skal - igennem. Såvel privatpersoner som virksomheder er mærket af den ekstraordinære Corona-situation, som verden er ramt af. 

Det betyder også, at tilnærmelsesvis al ikke-nødvendig rejseaktivitet overalt er blevet indstillet, herunder afrejser fra hele Skandinavien til hele verden. Et trist, men nødvendigt tiltag. I skrivende stund gælder den nuværende, danske rejsevejledning alle afrejser frem til og med den 31. august (på nær Tyskland, Island og Norge).

Vi er derfor i fuld gang med at kontakte alle berørte gæster fra 31. maj og frem, og vi håber på din forståelse for, at der ringes frem i "datorækkefølge" med de førstkommende, aflyste rejser. Du behøver derfor ikke kontakte os - vi skal nok sørge for at give lyd fra os så hurtigt som muligt.

Der dukker naturligt nok hele tiden praktiske spørgsmål op – og det uanset, om du har bestilt din ferie med afrejse før eller efter den 31. august 2020. De mest stillede spørgsmål har vi forsøgt at besvare nedenfor så fyldestgørende og konkret, som det har været muligt for os taget de konstant forandrede omstændigheder i betragtning. 

Som altid er du meget velkommen til at kontakte os, hvis der er andet, vi kan være behjælpelige med. Men vi håber på din forståelse for, at selvom rejseaktiviteten i øjeblikket er lig nul, så er der alligevel en masse praktiske ting bag linjerne, som alle teams og kollegaer i Escapeaway hver dag arbejder på højtryk med at løse, hvorfor vi er taknemmelige for din tålmodighed med de noget længere svartider, end du normalt forventer.

På trods af Corona-situationens alvor, så skal der også være plads til et lille, men positivt indslag. Nemlig de mange, mange støttende, varme og kærlige mails og opkald, som vi igennem den seneste tid har modtaget fra jer gæster – jeres hilsner betyder meget, rigtig meget! 1000 tak. 

Vi håber, at verden snart er klar til en mere normal dagligdag igen, og indtil da ønskes du alt det bedste og pas godt på dig selv og dine nærmeste.

Mange hilsner
Alle os fra Escapeaway  


Afrejse inden den 31. august 2020 – læs svarene på de mest stillede spørgsmål

"Jeg har købt en pakkerejse, der grundet UM’s rejsevejledning er annulleret – hvornår kan jeg forvente at få refunderet det indbetalte beløb?"

Svar: Som udgangspunkt er det rigtig fornuftigt at bestille en pakkerejse. For det betyder, at det beløb, som du har betalt til os som rejsebureau, altid vil være sikret fordi, at du til hver en tid vil være dækket og beskyttet af rejsegarantien, som vi har stillet. 

Dog er det helt forståeligt, at du gerne vil have svar på, hvornår du kan forvente at få tilbagebetalt din pakkerejse. Men da vi står midt i en verdensomspændende og helt, helt ekstraordinær situation på grund af Corona, så er det ikke muligt for os at give en specifik dato for tilbagebetaling. Hvor end vi gerne ville. Med forbehold for ændringer er vores bedste skøn på nuværende tidspunkt 8-10 ugers behandlingstid fra din oprindelige afrejsedato. Du behøver ikke at kontakte os løbende, da du automatisk vil få besked, når behandlingen af din pakkerejse er afsluttet. Bemærk at en eventuel tilkøbt afbestillingsforsikring via Gouda ikke tilbagebetales.  

Såfremt du blot har indbetalt depositum og endnu ikke har indbetalt restbetaling på din pakkerejse, så behøver du ikke at indbetale den sidste del, såfremt din oprindelige afrejsedato er inden den 31. august. Dette til trods for, at restbetalingen skulle forfalde efter den 29. maj.

Læs mere om trygheden ved at have bestilt en pakkerejse - klik her 

 
"Får jeg det indbetalte beløb refunderet, hvis jeg har købt ”hotel only” (kun ophold) med ankomst i den periode, som UM har frarådet?"

Svar: Der er flere svar på dette spørgsmål. Hvis du har købt et ophold med gratis annullering og skriftligt har aflyst opholdet indenfor den angivne frist for annullering, så vil du få det indbetalte beløb refunderet. Det vil ske til det kort eller den bankkonto, som du har brugt ved bestillingen/betalingen af opholdet. Tilbagebetalingerne vil ske løbende, hvorfor vi beder dig have tålmodighed. Bemærk at en eventuel tilkøbt afbestillingsforsikring via Gouda ikke tilbagebetales.

Hvis du derimod har bestilt et ikke refunderbart ophold, eller hvis fristen for gratis annullering er overskredet, så vil der ikke være nogen mulighed for tilbagebetaling (ej heller at ændre til en anden periode). Hvis du har brug for yderligere information fra vores side til din rejseforsikring, så send en mail til info@escapeaway.dk 

 

Afrejse efter den 31. august 2020 – læs svarene på de mest stillede spørgsmål

"Jeg kan se, at ruteflyselskabet har annulleret min flyreservation i min pakkerejse købt hos jer – hvordan skal jeg forholde mig?"

Svar: Hvis du skal rejse efter den 31. august, så skal du som udgangspunkt afsted som planlagt – det er i hvert fald udmeldingen fra Udenrigsministeriet lige nu, men situationen og vejledningen kan ændre sig fra dag til dag. Dog kan der være flyselskaber, som løbende ser sig nødsaget til allerede nu at annullere en planlagt afgang også efter den 31. august – og det kan der være flere forskellige årsager til. Hvis du bliver kontaktet direkte af flyselskabet med information om, at de har været nødsaget til at annullere din flyrejse, vil vi opfordre dig til at videresende mailen til info@escapeaway.dk. For så ligger det praktiske i vores hænder, og det er da også vores pligt at forsøge at finde en alternativ flyrejse til dig jf. Pakkerejseloven. 

 

"Hvordan skal jeg forholde mig, hvis rejseforbuddet forlænges af UM og min planlagte afrejsedato dermed påvirkes?"

Svar: Såfremt Udenrigsministeriet forlænger den nuværende rejsevejledning til hele verden, så vil du automatisk blive kontaktet af os, såfremt den eventuelt forlængede periode er indenfor det tidsrum, du skal rejse – det vil typisk være 14 dage frem fra den pågældende dags dato. Hvis UM derimod ikke forlænger rejseforbuddet til det område, du skal rejse til, så skal du som udgangspunkt forvente at rejse som planlagt.  

 

"Skal jeg betale depositum/restbetaling som oplyst på min bookingbekræftelse?"

Svar: Det korte svar er ’ja’. For hvis du ikke overholder betalingsfristerne som nævnt på din bookingbekræftelse, så kan du risikere, at din pakkerejse eller dit hotelophold automatisk bliver annulleret i vores system, og hvor du dermed mister såvel rejsen som det allerede indbetalte beløb. 

 

"Jeg ønsker at annullere eller udskyde min pakkerejse – hvilke muligheder har jeg for at afbestille/ændre?"

Svar: Hvis du ønsker at annullere eller ændre på din kommende ferie, der har planlagt afrejse senere end Udenrigsministeriets aktuelle periode for fraråden, så er det de allerede oplyste og almindelige afbestillingsregler, der gælder. Det vil sige, at det indbetalte beløb vil gå tabt, hvis du ændrer eller annullerer i en eksisterende pakkerejse. Du kan læse mere om de almindelige betingelser ved køb af pakkerejse - klik her


Opdateret 29. maj 2020