Vigtig info inden afrejse

Selvom hovedparten af de sydeuropæiske rejsemål er godt i gang med genåbningen, så kan der alligevel være vigtige ting, som du bør være opmærksom på inden afrejse.  Vi har her samlet de mest almindelige spørgsmål før, under og efter afrejse.

I den forbindelse vil vi også anbefale hjemmesiden Re-open EU, hvor du nemt og hurtigt kan få et overblik over hvad, som gør sig gældende i forhold til Corona-restriktioner på dit rejsemål.

COVID-19 Travel Regulations finder du samtlige landes egne indrejserestriktioner og regler -  bla. information om krav til præ-registrering hjemmefra.

______________________________

Før afrejse - de mest stillede spørgsmål

Jeg har bestilt en pakkerejse inkl. fly - hvad skal jeg være opmærksom på før og ved ankomsten til lufthavnen?

Svar: For det første anbefales det, at du så vidt muligt laver check-in hjemmefra. For det andet anbefales det at være i lufthavnen i endnu bedre tid end 'før Corona', da der kan forventes flere tjek og der skal holdes bedre afstand. F.eks. ved bagageindlevering, security og boarding. Langt de fleste lufthavne har særskilt information på deres hjemmesider, som vi vil råde dig til at læse inden din ankomst til lufthavnen. Her finder du link til:

Siden Covid-19 er det blevet endnu vigtigtere at være velforberedt og have søgt praktiske informationer inden afrejsen med fly. Det er for din egen sundhed og sikkerheds skyld. Uanset hvilken lufthavn, du rejser fra.

 

Hvordan vil min flyrejse foregå - fra boarding, i luften og den videre ankomst til rejsemålet?

Svar: Du er som passager selv ansvarlig for at søge og skaffe information hos det specifikke flyselskab, som du har valgt, da du bestilte din pakkerejse. Langt de fleste flyselskaber har lavet en god introduktion til, hvad du kan forvente dig ombord. Lige fra periodiske fravigelser hvad angår boarding-procedure, håndbagageregler, mundbind og salg ombord. Vi vil derfor på det kraftigste opfordre dig til at læse mere hos dit flyselskab. Vi kan desværre ikke liste alle her, men har udvalgt links til  de mest benyttede flyselskaber (kontakt os i god tid inden afrejsen, hvis du ikke kan finde information hos dit flyselskab) - og vær venligst opmærksom på, at informationerne løbende kan ændre sig:

 

Hvis jeg vælger ikke at benytte mig af det ophold ("kun hotel"), jeg har bestilt via jer, kan jeg så få mine penge tilbage?

Svar: Det er 100% dit eget valg og ansvar, om du ønsker at benytte dig af det ophold, du har bestilt (jf. Udenrigsministeriets rejsevejledninger). Hvis du ønsker at annullere dit ophold, så er det de betalings- og annulleringsbestemmelser, som fremgår på din bekræftelse, der er gældende. Såfremt du vil annullere og opholdet ikke kan refunderes, vil vi anbefale dig kontakte din rejseforsikring for at høre, om du er økonomisk dækket derigennem. OBS: For pakkerejser gælder retningslinjerne for Pakkerejseloven ref. de almindelige bestemmelser.

 

Skal jeg have bestilt en rejseforsikring, inden jeg tager afsted?

Svar: Uanset hvor og hvornår du har planlagt at rejse til udlandet, anbefaler vi altid på det kraftigste, at du er passende dækket, hvis noget uforudset skulle opstå under ferien. Derfor er det vigtigt, at du i god tid inden afrejse undersøger, hvordan du er stillet og dækket hos din egen rejseforsikring. Såfremt du ikke har en rejseforsikring, så bør du tegne en. Kontakt evt. dit nuværende forsinkringsselskab og hør om du i forvejen er dækket gennem en af dine nuværende forsikringer. Hvis det ikke er tilfældet, kan du kontakte et af de specialiserede forsikringsselskaber indenfor rejser, f.eks. Gouda. 

 

Hvordan er det med eventuel karantæne ved ankomsten til rejsemålet?

Svar: På langt de fleste rejsemål i Europa, er der ved fremvisning af negativ PCR-test og/eller bevis på vaccine, ikke længere krav om karantæne ved indrejse. Dog er det er vigtigt, at du selv opsøger de aktuelle indrejseregler op til afrejse - de kan ændre sig løbende! Du kan holde dig opdateret på Re-open EU. Desuden kan der fra de lokale myndigheder være krav eller frivillig anmodning om, at du forhåndsregistrerer dig hjemmefra – dette gælder f.eks. rejser til Italien.

 

Skal jeg testes for Covid-19 hjemmefra?

Svar: Det korte svar er ja. Stort set alle lande i Europa kræver en negativ test ved indrejse. Men som altid er det vigtigt at holde sig opdateret op til afrejse - det gør du her. Du kan også holde dig opdateret på de enkelte landes officielle turistbureauer (se udvalgte links længere nede).

 

Hvilke generelle forholdsregler kan der ellers være inden ankomst?

Svar: Flere hoteller og opholdssteder anmoder om online check-in/præ-registrering hjemmefra – det vil oftest være via en app eller et link på deres hjemmeside. Da vi ikke altid modtager denne information fra hotellet/opholdsstedet, er det vigtigt, at du i god tid selv aktivt undersøger, hvordan check-in foregår. Hvis du er i tvivl, kan du kontakte hotellet direkte (du har kontaktinformationer på din voucher). 

Husk mundbind til alle rejsedeltagere hjemmefra, så slipper du for bøvlet og eventuelle overpriser på rejsemålet.  

VIGTIGT! Flere lande kræver, at du registrerer dig før indrejse. Se information om dit rejsemål her.

______________________________

Under ferien - de mest stillede spørgsmål

Kan der være faciliteter på stedet, som er påvirkede af Covid-19?

Svar: Ja, det kan der godt være – og det vil i så fald være for din og de andre gæsters skyld, så I kan få en så god og tryg ferie som muligt. Nedenfor har du en liste med de mest almindelige ændringer, der kan være – men da de er meget generelle, anbefaler vi, at du kontakter os eller opholdsstedet for at få en specifik og aktuel briefing. 

  • Ændrede/forkortede åbningstider i receptionen, baren og/eller restauranten
  • Det kan være, at forudbestilt forplejning skal indtages på værelset/i lejligheden
  • Ændrede/forkortede åbningstider ved swimmingpoolen og antal pladser/solsenge kan være begrænsede
  • Ændrede/forkortede/lukkede åbningstider ved indendørs pool, i SPA’en eller motionsrum
  • Der kan være ændrede forholdsregler ved forhåndsbestilt/inkluderet strandservice (gældende Italien)

Såfremt der er væsentlige ændringer hvad angår faciliteter på det sted, du har bestilt, vil vi naturligvis kontakte dig, hvis vi fra stedet bliver informeret på forhånd. Grundet omstændighederne ydes der ikke refusion for begrænsede/lukkede faciliteter.

 

Hvad har åbent på rejsemålet?

Svar: Reglerne for hvad, der er åbent og lukket på de forskellige rejsemål ændrer sig selvsagt ret ofte alt efter smittetrykket. Du kan holde dig opdateret om situationen på dit rejsemål her.

______________________________

Efter ferien - de mest stillede spørgsmål

Kan jeg risikere at skulle i karantæne, når jeg kommer hjem fra ferie?

Svar: Hvis du indrejser til Danmark fra et såkaldt gult land, er der ikke krav om karantæne. Det kan der være, hvis du kommer fra et rødt eller orange land. Du bør dog også undersøge om din arbejdsgiver har et krav om karantæne, hvis du har været ude at rejse. Det er vigtigt, at du inden afrejsen har undersøgt disse forhold.

 

Find mere praktisk information

 

Udvalgte landes officielle turistbureauer i Europa 

Kroatien

Italien

Spanien

Portugal

Grækenland

Cypern

Malta

Frankrig

Ungarn

Polen

Tjekkiet

Østrig

Tyskland

England

Holland