FAQ: Ofte stillede spørgsmål om billeje
I denne guide om billeje har vi samlet informationer baseret på de erfaringer, vi selv har gjort os, når vi rejser og har lejet biler på alle rejsemål.
Nedenstående informationer skal derfor betragtes som "gode tips og råd om billeje" som vi håber, at du kan få glæde af.
Escapeaway formidler billeje gennem Auto Europe. Bestiller du en lejebil, når du rejser med Escapeaway, anbefaler vi altid, at du læser voucheren fra Auto Europe grundigt igennem. Det er også vigtigt, at du læser lejekontrakten, som du indgår med biludlejeren ved afhentning af lejebilen grundigt igennem, før du underskriver den.
Bemærk at du ved afhentning af lejebilen skal medbringe et internationalt kreditkort udstedt i førerens navn (ikke Visa Dankort).
Vi vil løbende opdatere nedenstående informationer, og har du et par gode tips andre vil kunne få glæde af, så hører vi gerne fra dig!
Ofte stillede spørgsmål om:
- Afhentning af lejebil
- Aflevering af lejebilen
- Alder på chauffør
- Auto Europe på destinationen
- Bagage
- Betaling af depositum
- Brændstofpolitik
- Depositum
- Dokumenter
- Efterbetaling/bøder/manglende brændstof etc.
- Ekstra chauffør
- Ekstra forsikring
- Ekstra udstyr
- Forsikring
- Fri kilometer
- Kørekort
- Kørsel i andre lande
- Lejeperiode
- Links om billeje
- Reklamation
- Selvrisiko
- Skade / ulykke
- Super Cover dækning
- Typer af lejebiler/bilmærker
- Typer af forsikring
- Voucher
- Ændring af bestilling
- ZD, ZQ, THP, CDW på din voucher
Afhentning af lejebil - er det nødvendigt at medbringe min voucher, når jeg henter udlejningsbilen?
Selve reservationsnummeret er nødvendigt, da en voucher fra Auto Europe indeholder information om den lejede udlejningsbil, pris og andre specifikke detaljer. Din voucher sendes per email samtidig med rejsebeviset fra Escapeaway. Du skal ved afhentning af din lejebil underskrive en lejekontrakt med det lokale biludlejningsfirma. Denne lejekontrakt beskriver, hvad billejen inkluderer og ekskluderer. Vær derfor sikker på at acceptere tjenester, som du har brug for, og afvise produkter, som du ikke har brug for eller ønsker. Auto Europe kan ikke refundere eventuelle omkostninger, som er godkendt ved afhentning af udlejningsbilen hos det lokale biludlejningsfirma. Bemærk derudover at din voucher ikke er en lejekontrakt. Det er vigtigt at du gemmer den kontrakt du har indgået med biludlejeren ved afhentning af lejebilen indtil blokeringen af selvrisikoen er ophævet på det internationale kreditkort du har anvendt ved afhentning. Blokeringen ophæves efter at bilen er afleveret uden skader. Hvor længe der præcist går, før blokeringen er ophævet afhænger af det enkelte billejeselskab. For detaljer om ophævelse af det blokerede beløb skal du henvende dig til Auto Europe
Bemærk: Afhenter eller afleverer du bilen uden for normal åbningstid i tidsrummet 23:00 til 08:00 opkræver enkelte biludlejningsselskaber et gebyr på ca. 40 € pr. påbegyndt time.
Rejser du i weekender og specielt i de store internationale ferieperioder, skal du beregne ekstra god tid til afhentning af din lejebil i de fleste lufthavne, da der ofte kan være længere kø end normalt.
Aflevering af lejebilen. Er det muligt at returnere udlejningsbilen efter lukketid?
Personalet hos Auto Europe kan hjælpe dig med mere information om dette. De kan informere dig om de lokale åbningstider og om det lokale biludlejningsfirma har en afleveringsboks til rådighed. En aftale om at efterlade bilnøglerne i en afleveringsboks, skal bekræftes af det lokale udlejningsfirma ved afhentning af udlejningsbilen.
Bemærk venligst, at du er ansvarlig for eventuelle skader på udlejningsbilen indtil biludlejningsfirmaet åbner igen, selv hvis du har parkeret udlejningsbilen efter anvisning og efterladt bilnøglerne i afleveringsboksen. Tag derfor altid billeder af bilen fra alle sider udvendigt og billeder af interiøret, hvis du afleverer bilen ved at smide nøglen i nøgleboks. Læs kontrakten grundigt igennem, når du underskriver ved aflevering af bilen.
Det er vigtigt at du gemmer den kontrakt du har indgået med udlejeren af bilen!
Alder på chauffør. Er der en aldersgrænse for at leje bil?
Ja, de fleste biludlejningsfirmaer kræver en minimums- og maksimumsalder for alle førere. Alderen kan variere fra land til land, leverandør og bilkategori, men normalt er minimumsalderen 21-24 år og maksimumsalderen fra 70 år. Ved booking af lejebil vil du blive bedt om at opgive din alder. Såfremt du har gjort dette korrekt og der bookes en bil, vil der ikke være aldersgrænse på din billeje, men der kan forekomme gebyr. Gebyret vil fremgå af din voucher. I de fleste tilfælde vil det lokale biludlejningsfirma opkræve et gebyr for visse aldersklasser.
Auto Europe på destinationen. Hvordan finder jeg Auto Europe, når jeg ankommer på min destination?
Auto Europe formidler biludlejning og har derfor ikke deres egne biludlejningskontorer på destinationerne. Auto Europe samarbejder med mere end 100 biludlejningsfirmaer herunder Avis rent a car, Hertz billeje, SIXT, EuropCar, MAggiore, Budget og mange flere. Navn, adresse og telefonnummer på det lokale biludlejningsfirma vil stå på den voucher du har modtaget fra Auto Europe.
Bagage i lejebilen
Mange der bestiller billeje, vælger ofte den billigste bil, man kan leje, som typisk er en lejebil af typen ”mini”. Da de fleste afhenter deres lejebil i en lufthavn, bør man dog overveje, at der ikke er meget plads til bagage i en ”mini”-bil. Normalt har bilerne i type ”mini” ikke plads til mere end en mindre kuffert, og er man mere end 2 personer der rejser sammen, bør man overveje en større bil, for eksempel type økonomi eller kompakt.
Betaling af depositum. Hvordan betaler jeg depositummet?
Et depositum kan kun betales med et internationalt kreditkort udstedt i dit/lejeren/førerens navn. Hævekort eller kontanter accepteres ikke. Ved internationalt kreditkort forståes et Mastercard (Vær obs på at dette skal være et Mastercard kreditkort), Eurocard, American Express, Diners Club m.v. men IKKE et VISA Dankort. Debitkort accepteres heller ikke. Kontakt din bank, hvis du er i tvivl om dit kort er et debit eller kreditkort.
Brændstofpolitik. Hvad er reglerne for den første tank benzin i udlejningsbilen?
Generelt følger biludlejningsfirmaer 4 regler: "Full/full" betyder, at man modtager bilen med en fuld tank og skal returnere den med en en fuld tank. Man vil derfor blive opkrævet, hvis dette ikke opfyldes. "Full/empty A" betyder, at man kan vælge at købe en fuld tank fra biludlejningsfirmaet ved afhentning og returnere den tom. "Full/empty B" betyder, at man skal betale det lokale biludlejningsfirma for en fuld tank og returnere bilen med en tom tank. "Half/half" betyder, at man skal returnere udlejningsbilen med den samme mængde brændstof, som bilen havde ved afhentning. Man kan ikke få refunderet ubrugt brændstof. Din brændstofpolitik vil fremgå af din voucher. Er du i tvivl kan du kontakte Auto Europe på tlf.78 75 53 06. Billeje med Escapeaway er i udgangspunktet altid "Full/full".
Depositum. Hvorfor skal jeg betale i depositum til det lokale biludlejningsfirma, når jeg afhenter min udlejningsbil?
Når du henter din udlejningsbil, skal du give et depositum for lejen. Dette depositum inkluderer normalt en tank benzin og et forsikringsdepositum. Dermed bliver beløbet blokeret på kreditkortet, indtil du afleverer bilen i samme stand. Beløbet bliver altså ikke hævet på dit kreditkort, men udlejeren forbeholder sig retten til at hæve beløbet, såfremt der skulle være skader på bilen. Beløbet fremgår i din voucher. Ved tilkøb af selvrisikoannullering vil et evt. trukket beløb blive refunderet af Auto Europe minus et administrationsgebyr. Du kan læse mere om selvrisikoannullering her på siden.
Dokumenter. Hvilke dokumenter skal jeg medbringe til afhentning af udlejningsbilen?
Når du henter din udlejningsbil på det lokale biludlejningsfirma, skal du medbringe din Auto Europe voucher, dit kørekort, dit pas og et kreditkort (Mastercard, Eurocard, American Express, Diners Club m.fl.) udstedt i dit navn (navn på føreren af bilen). Et VISA dankort er IKKE et kreditkort.
Efterbetaling m.m. Hvad gør jeg, hvis det lokale biludlejningsfirma har trukket penge på mit kreditkort?
Vær venligst opmærksom på, hvis det lokale biludlejningsfirma tager en betaling fra dit kreditkort uden varsel. Almindelige årsager til gebyrer omfatter blandt andet tankopfyldning, hvis bilen er blevet returneret med mindre brændstof end det kræves af lejekontrakten, forsinket levering, parkerings- eller fartbøder, administrationsgebyrer eller skader på køretøjet. Hvis du ikke kan forstå, hvorfor du er blevet opkrævet et beløb, eller du føler at afgiften er uberettiget, bedes du venligst kontakte Auto Europes kundeservice på signatoursres@autoeurope.de eller telefonnr. 78 75 53 06.
Ekstra chauffør. Kan venner eller familiemedlemmer også køre bilen udover lejeren af bilen?
Ekstra førere skal registreres i lejekontrakten ved afhentning af udlejningsbilen. De ekstra førere skal derfor også være tilstede ved afhentningstidspunktet og medbringe et gyldigt kørekort og pas. De fleste biludlejningsfirmaer opkræver et dagligt gebyr for en ekstra fører. Tjek venligst lejebetingelserne i din voucher for mere information om dette gebyr. Husk at vælge, hvem der skal stå som fører af bilen, når du bestiller din rejse hos Escapeaway. Du kan kun vælge én fører ved bestilling af din rejse, og det er denne fører, som skal medbringe et internationalt kreditkort udstedt i eget navn.
Ekstra forsikring. Har jeg brug for ekstra forsikring?
Ved afhentning af udlejningsbilen, vil det lokale biludlejningsfirma eventuelt tilbyde dig ekstra forsikring, såsom "Super Cover CDW" (som formindsker selvrisikoen), personforsikring med mere. Du kan vælge at modtage disse ekstra forsikringer mod et gebyr, som betales til det lokale biludlejningsfirma, dog er disse ekstra forsikringer ikke obligatoriske. Har du valgt Auto Europe Super Cover da du bookede rejsen med Escapeaway, skal du være opmærksom på, at du ikke behøver at købe ekstra forsikringer af udlejningsfirmaet også. Du skal dog stadig lade udlejer blokere et depositum på dit kreditkort. Personforsikring er ikke nødvendig hvis du har en god rejseforsikring. Tjek altid dine forsikringsforhold inden du tager afsted, så du ved hvilke tilkøb du evt. har brug for. Ved afhentning af bilen efter en lang rejse er det let at blive overtalt til at købe mere end hvad du egentlig har brug for.
Når du booker bil hos Escapeaway i forbindelse med din rejse, har du muligheden for at tilvælge "Billeje uden selvrisiko".
Ekstra udstyr. Hvilket ekstra udstyr er til rådighed?
Har du brug for babysæder, selepuder, tagbøjler eller GPS, kan det bestilles hjemmefra via Auto Europe (se nedenfor) eller ved afhentning af bilen. Alt ekstraudstyr skal godkendes og bekræftes af det lokale udlejningsfirma. Al betaling for ekstraudstyr skal betales hos det lokale biludlejningsfirma på stedet. Venter du med at bestille ekstraudstyr til når du afhenter din lejebil, kan ekstraudstyret være udsolgt.
Ønsker du at bestille ekstraudstyr hjemmefra kan du gøre det ved at sende en mail med dine ønsker til signatourscs@autoeurope.de. Du skal bruge referencenummeret på din voucher, samt fornavn og efternavn på føreren af bilen.
Forsikring. Hvem dækker forsikringen?
Når man lejer bil gennem Auto Europe, er forsikringen på udlejningsbilen dækket af det lokale biludlejningsfirma. Dog vil Auto Europe beskrive lejebetingelserne på din voucher, som du skal læse grundigt igennem. Din voucher fremsendes samtidig med dit rejsebevis fra Escapeaway.
Når du lejer bil gennem Auto Europe inkluderer prisen altid ansvarsforsikring og lovpligtige forsikringer (CDW = Collision Damage Waiver) samt tyveriforsikring (TP = Theft Protection). De obligatoriske og lovpligtige forsikringer dækker ikke skader på dæk, glas, sidespejle, undervogn, interiør, tag, motor, beskadigelse af låse og tab af køretøjets nøgler. Ønsker du at være dækket for de førnævnte undtagelser, anbefaler vi dig at tilvælge Auto Europes Super Cover dækning, eller at du kontakter din egen rejseforsikring for afklaring af, hvad den dækker i forhold til billeje på en ferierejse.
Fri kilometer
Når du lejer bil hos Escapeaway er prisen altid inkl. fri kilometer med mindre andet står anført, når du bestiller rejsen (dette er yderst sjældent og gælder kun i få lande).
På din voucher vil der stå, hvad der gælder for dig.
Kørekort. Er det nødvendigt at medbringe et internationalt kørekort?
Et internationalt kørekort er nødvendigt, hvis dit kørekort ikke er skrevet med det romerske alfabet og/eller du rejser udenfor Europa. I disse situationer skal du medbringe både et internationalt kørekort og dit danske kørekort. På visse destinationer med visse lokale biludlejningsfirmaer er et internationalt kørekort obligatorisk for at kunne modtage udlejningsbilen. Denne information kan du tjekke i vores lejebetingelser. Læs mere om internationalt kørekort hos borgerservice her.
Kørsel i andre lande. Kan jeg køre ind i andre lande med min udlejningsbil?
Dette skal anmodes ved booking. Nogle biludlejningsfirmaer tillader ikke indrejse i andre lande, nogle accepterer det mod et ekstra gebyr, mens andre accepterer det uden gebyrer. Dette afhænger af destinationen, det lokale biludlejningsfirma og den valgte destination, du planlægger at besøge.
Lejeperiode. Hvornår starter lejeperioden?
Selve lejeperioden er baseret på 24 timer og starter præcis på det valgte afhentningstidspunkt, som også står på din voucher. Søgemaskinen hos Escapeaway sørger automatisk for at bestille lejebilen på det tidspunkt dit fly ankommer og afgår, samt at informere Auto Europe om dit flynr. såfremt du har bestilt en rejse med fly hos Escapeaway!
Links om billeje
Læs også gode råd om billeje på nedenstående links:
- Kontant på DR
- Forbrug.dk om billeje i udlandet
- Rettigheder fra EU
- Gode råd om billeje
- Tips og råd fra Forbruger Europa
- Tilbage til toppen
Reklamation. Jeg ønsker at indgive en klage. Er der en reklamationsperiode jeg skal være opmærksom på?
Ja. Hvis du oplever et problem ved din billeje, har du 90 dage fra afleveringsdatoen, til at gøre os opmærksom på dette. For at kontakte kundeservice på
signatourscs@autoeurope.de. Efter denne periode kan vi ikke længere være behjælpelige. Du kan også rette henvendelse direkte til Auto Europe på tlf. 78 75 53 06 . Skulle du mod forventning indsende en reklamation, er det vigtigt at du gemmer den kontrakt som du har indgået med biludlejeren ved afhentning.
Selvrisiko. Hvad betyder anullering af selvrisko/tilbagebetalt selvrisiko?
I tilfælde af skader eller tyveri af udlejningsbilen, vil det lokale biludlejningsfirma opkræve dig for den aftalte selvrisiko, som fremgår på din voucher. Med tilbagebetalt selvrisiko vil Auto Europe refundere dette beløb fratrukket et administrationsgebyr, hvis Auto Europe modtager de rette dokumenter (kvittering af betaling, politirapport, skaderapport, osv.). Dette er en tilbagebetaling af selvrisikoen, og ikke en tilbagebetaling af beløb for skader, som selvrisikoen ikke dækker. Derudover vil man heller ikke modtage nogen tilbagebetaling, hvis det fastslås, at skaderne på bilen skyldes uagtsom kørsel af lejeren. For mere information om dette, henviser vi til Auto Europes lejebetingelser.
Skade / ulykke. Procedure i tilfælde af skade / ulykke?
I tillfælde af en ulykke eller ved opdagelse af en skade på udlejningsbilen samt tyveri, skal dette meldes til det givne udlejningsfirma – inden for 24 timer. En skades- / tyveri- / ulykkesrapport skal udfyldes / skrives ved afslutningen af billejen sammen med det givne udlejningsfirma.
I tilfælde af ulykke / skade / tyveri skal det lokale politi informeres og en underskrevet politirapport medbringes. Hvis tredje part er involveret, skal alle detaljer mht. navn, adresse, telefonnummer, dennes forsikringsselskab og kontaktdata skaffes og informeres til det givne udlejningsfirma. Hvis tredje part er involveret, men ikke er tilstede og/eller er flygtet fra stedet skal en rapport udfyldes hos politiet og udlejningsfirmaet skal informeres herom. Endvidere skal alle informationer samt bilag, herunder lejekontrakten, sendes til Auto Europe – efter at billejen er afsluttet.
I tilfælde af nødvendig reparation og/eller udveksling af en given del, skal udlejningsfirmaet godkende dette, før det foretages. Alle bilag i relation til billejen skal opbevares.
Følges ovennævnte fremgangsmåde ikke, kan dette føre til at betalt selvrisiko ikke erstattes.
Super Cover. Hvad dækker Auto Europe Super Cover?
Foruden de obligatoriske forsikringer som altid indgår ved billeje hos Auto Europe samt annullering af en evt. selvrisiko i tilfælde af en skade dækker Super Cover også skader på dæk, glas, tag og undervogn. Læs mere om Super Cover med Auto Europe her.
Type af lejebiler. Vil jeg få den præcise biltype og -mærke, som jeg reserverede?
Både Auto Europe og det lokale biludlejningsfirma kan kun garantere en bestemt bilkategori og ikke en speciel bil eller bilmærke. Biludlejningsfirmaer har biler fra flere forskellige mærker i samme kategori. Man kan som kunde derfor kun være sikker på at modtage en bil i samme bilklasse og med de samme funktioner, som er blevet bekræftet i reservationen.
Typer af forsikringer. Hvordan er min udlejningsbil forsikret?
Alle udlejningsbiler har en tredjepartsforsikring med en minimum dækning ifølge den lokale lovgivning. Alle udlejningsbiler inkluderer skadeforsikring (CDW) og tyveriforsikring. Disse forsikringer har normalt en selvrisiko som det lokale biludlejningsfirma vil gøre brug af i tilfælde af beskadigelse eller tyveri af udlejningsbilen. Læs mere om forsikringer, annullering af selvrisiko og ekstraforsikringer her på siden.
Voucher - det vigtigste!
Har du bestilt billeje i forbindelse med bestilling af din rejse, vil du modtage din billejevoucher fra Auto Europe på den mail, som du har angivet ved bestillingen. Denne voucher skal du medbringe ved afhentning af bilen samt pas, kørekort og et kreditkort (ikke VISA Dankort, men Mastercard (Vær obs på at dette skal være et Mastercard kreditkort), Eurocard, American Express ell. lign.) udstedt i førerens navn. Alle de informationer, som udlejeren skal bruge, står på voucheren. Bemærk at udlejeren nødvendigvis ikke kan se hvilke forsikringer du har, uf over alle obligatoriske forsikringer eller billeje med alle obligatoriske forsikringer + selvrisikoannullering (se også punktet om selvrisikoannullering). Fordi udlejerne er sælgere og oftest provisionslønnede, eller måske ikke er trænet i at læse vouchers fra Auto Europe, kan de godt efterlade dig med indtrykket af, at bilen ikke er forsikret. Dette er ikke korrekt. Du kan ligeledes blive givet et indtryk af, at det depositum der skal stilles for bilen efter hel normal procedure, vil blive hævet på dit kreditkort. Dette er heller ikke korrekt. Depositumbeløbets størrelse vil blive blokeret på dit kreditkort således at udlejeren forbeholder sig retten til at hæve et beløb maksimalt svarende til depositummet i tilfælde af, at lejebilen har fået en skade.
Ændring af bestilling. Kan jeg ændre eller annullere min reservation hos Auto Europe?
Du kan godt ændre eller annullere din reservation hos Auto Europe. I de fleste tilfælde kan dette gøres helt op til 48 timer før du skal afhente din lejebil. Ændringer og annulleringer af billeje vil som minimum blive pålagt et gebyr på DKK 250,-
Mere information om billeje
Al information på denne side er fra Auto Europe og opdateret august 2017. Escapeaway anbefaler altid, at du læser de aktuelle lejebetingelser godt igennem, når du bestiller en lejebil. Vil du vide mere, så læs vores guide om billeje eller besøg Autoeurope's faq. Har du spørgsmål omkring billeje, er du naturligvis også altid velkommen til at kontakte os. Vær opmærksom på at Auto Europe er formidler af billeje, nøjagtig som andre kendte firmaer som f.eks. Holiday Autos og Cartrawler.
ZD, THP, CDW på din voucher
ZD står for "Zero Deductible", som er tilbagebetaling af selvrisiko. ZQ står for tilbagebetaling af selvrisiko og Super Cover. THP står for "Theft Protection" som er tyveriforsikring og CDW står for "Collision Damage Waiver", som er de obligatoriske ulykkes- og skadesforsikringer.