- Kundeservice
- FAQ
- FAQ transfer
FAQ: Ofte stillede spørgsmål til transfer
Velkommen til vores side med generel information (FAQ = Frequently Asked Questions) om transfer med Escapeaway. Her finder du de hyppigst stillede spørgsmål og praktisk information om din transfer.
Escapeaway formidler transfer gennem forskellige leverandører. Afhentning og aflevering sker i den lufthavn, som du ankommer til og afrejser fra og tilpasses dine valgte flytider. På selve destinationen/rejsemålet benyttes lokale leverandører.
Hos Escapeaway kan du bestille 4 forskellige typer af transfer:
- Delt transfer i en stor bus med stop undervejs
- Delt transfer i en mindre shuttlebus med stop undervejs
- Privat transfer i shuttlebus direkte til hotellet
- Privat transfer i taxi direkte til hotellet
Læs mere om delt og privat transfer nedenfor.
Har du bestilt transfer skal du printe din voucher hjemmefra og medbringe den på ferien, da den skal fremvises chaufføren. Du skal tjekke, at alle oplysninger på din voucher er korrekte!
- Afhentning i lufthavnen (pick-up point)
- Afhentning på hotellet og kørsel til lufthavnen
- Annullering/afbestilling
- Bagage/specialbagage
- Børn
- Børnesæder
- Delt transfer
- Flyforsinkelse/ændringer af flytider
- Forsinket bagage
- Overdragelse af transfer
- Privat transfer
- Rygning og alkohol
- Ventetider
- Voucher
- Ændringer
Afhentning / mødested i lufthavnen (pick-up point)
Alle informationer om afhentning / mødested i lufthavnen står i den voucher, som du har modtaget som en vedhæftet PDF-fil, da du bestilte din rejse. Du skal læse din voucher meget grundigt igennem, inden du rejser på ferie. De oplysninger om afhentning / mødested, som fremgår af din voucher, vil afhænge af, hvilken type transfer du har bestilt. Her vil der også være informationer om, hvor lang tid der må gå, inden du har fundet enten dit mødested eller din chauffør. Har du bestilt transfer af type 1 og 2, skal du gå til det mødested, der er angivet på din voucher. Har du bestilt transfer af type 3 og 4 vil der være en chauffør, som venter på dig med et skilt påtrykt navnet på den, der står som bestiller af rejsen. Læs mere om privat transfer og delt transfer længere nede på denne side.
OBS: Er du forsinket, så er det dit eget ansvar at ringe til transferselskabet og give besked om forsinkelsen. De kontaktoplysninger, som du skal bruge, står på din voucher. Giver du ikke besked om forsinkelser i god tid, vil du blive kategoriseret som en no-show, og din transfer samt mulighed for refundering vil være gået tabt. Typisk skal du have fundet mødestedet eller din chauffør senest 60 min. efter, at du er landet. Dine præcise vilkår fremgår af din voucher. Kan du ikke komme igennem til transferselskabet, skal du ringe til leverandøren, og nummeret finder du på din voucher. Hvis du ikke kan lokalisere din transfer, skal du også ringe til transferselskabet, og dernæst leverandøren hvis opkaldet ikke besvares.
Afhentning på hotellet og kørsel til lufthavnen
Alle informationer om afhentning på dit hotel samt aflevering i lufthavn står i den voucher, som du har modtaget som en vedhæftet PDF-fil, da du bestilte din rejse. Du skal læse din voucher meget grundigt igennem, inden du rejser på ferie. De oplysninger om afhentning, som fremgår af din voucher, vil afhænge af, hvilken type transfer du har bestilt. Her vil der også være informationer om, hvor lang tid der må gå, inden du har fundet enten dit afhentningssted eller din chauffør. Har du bestilt transfer af type 1 og 2 skal du gå til det mødested der er angivet på din voucher. Har du bestilt transfer af type 3 og 4 vil der være en chauffør, som venter på dig med et skilt påtrykt navnet på den, der står som bestiller af rejsen. Læs mere om privat transfer og delt transfer længere nede på denne side.
OBS: Er du forsinket er det dit eget ansvar at ringe til transferselskabet og give besked om forsinkelser. De kontaktoplysninger, som du skal bruge, står på din voucher. Giver du ikke besked om forsinkelser i god tid, vil du blive kategoriseret som en no-show. og din transfer samt mulighed for refundering vil være gået tabt. Typisk skal du have fundet mødestedet eller din chauffør 10 minutter inden tidspunktet, som fremgår af din voucher. De præcise vilkår fremgår af din voucher.
Afhentningstidpunktet er tilpasset således, at du er i lufthavnen senest 2 timer før afrejse. Ved oversøiske rejser afhentes du så du er i lufthavnen senest 3 timer før afrejse. Hvis din transfer ikke er ankommet senest 15 min efter det tidspunkt, som er bekræftet på din voucher, og du har fulgt den procedure, der er angivet på din voucher (kontaktet leverandøren pr. telefon), skal du finde en alternativ transport til lufthavnen. Du skal gemme kvitteringer på alle omkostninger, såfremt du vil stille krav mod leverandøren og/eller formidleren. Disse kvitteringer skal sendes til leverandøren/formidleren, som vil foretage en undersøgelse og refundere dine ekstraomkostninger, såfremt du får medhold i dit krav. Omkostningerne må aldrig overstige prisen på, hvad en lokal taxa ville koste på ruten, der skal tilbagelægges.
Escapeaway eller leverandøren af din transfer tager ikke ansvar for ekstraomkostninger, såfremt du ikke når dit fly.
Annullering/afbestilling
En transfer kan i de fleste tilfælde afbestilles op til 72 timer før ankomst/afrejse. Transferen vil blive refunderet mod et gebyr på DKK 295,-. Der vil ikke blive refunderet noget, såfremt annulleringen ikke foretages senest 72 timer før ankomst/afrejse. Et no-show (hvis du ikke møder op) vil blive defineret som en annullering/afbestilling. Annullering skal foretages skriftligt til info@escapeaway.dk.
Bagage/specialbagage
Du må medbringe 1 stk. stor bagage (typisk svarende til din indcheckede bagage på flyet) samt 1 stk. håndbagage. Bagagen skal være mærket med dit fulde navn. Har du brug for ekstra bagage eller specialbagage, skal du kontakte leverandøren af din transfer. Der kan forekomme gebyr, og kontaktoplysningerne fremgår af din voucher. Under specialbagage forstås f.eks. golfudstyr, surfboard, elektriske kørestole, barnevogne, cykler m.m. Eventuelle ekstraomkostninger skal afregnes direkte med leverandøren af din transfer. For yderligere information skal du kontakte leverandøren. Kontaktoplysningerne står på din voucher.
Børn
Børn under 14 år skal følges af en voksen. Hos visse leverandører opkræves der også betaling for børn under 2 år.
Børnesæder
Leverandøren af transferen vil bestræbe sig på at opfylde alle lovpligtige krav og forholdsregler gældende i forhold til børnesæder. Har du bestilt en transfer, hvor du skal bruge børnesæder, er det dit eget ansvar at kontakte leverandøren og få bekræftet de ønsker til børnesæder, som du har. Kontaktoplysninger fremgår af din voucher.
Delt transfer
En delt transfer kan enten være i en stor eller lille bus. Du skal møde op senest 10 minutter før afgang. Der er flere passagerer, og bussen kører derfor ikke direkte fra lufthavnen til dit hotel, men skal typisk stoppe undervejs, for at sætte andre passagerer af. Det samme gælder når du afhentes på hotellet og skal tilbage til lufthavnen. Tiderne er altid afpasset i forhold til din flyrejse.
Ved en delt transfer har leverandøren ikke noget ansvar for at tjekke, om du er forsinket. Du skal derfor selv orientere leverandøren om alle forsinkelser på det telefonnummer, der står anført på din voucher. Leverandøren vil så i de fleste tilfælde kunne ændre din booking, så du kommer med den næste afgang. Evt. ekstraomkostninger skal du selv afholde.
Flyforsinkelse/ændringer af flytider
Er dit fly forsinket, eller er dine flytider blevet ændret, er det dit eget ansvar at give leverandøren besked. Kontaktoplysningerne står på din voucher. Eventuelle ændringer skal accepteres og bekræftes af leverandøren af din transfer. Leverandøren bestræber sig altid på at imødekomme forsinkelser og ændringer. Der kan forekomme ekstraomkostninger i forhold til ændringer og flyforsinkelser. Disse omkostninger skal du selv afholde.
Forsinket bagage
Er din bagage forsinket, skal du stadig opfylde de krav, der er til transfer ifølge din voucher. Det vil sige, at du skal møde op rettidigt og køre med din transfer til hotellet og lade flyselskabet levere din forsinkede bagage på hotellet.
Overdragelse af transfer
En transfer kan ikke overdrages til en anden person, medmindre det er aftalt med leverandøren af din transfer. Der kan komme ekstraomkostninger ved en overdragelse. Transferen gælder for den person, som står på voucheren samt det antal passagerer, der står anført på voucheren.
Privat transfer
En privat transfer er typisk i en almindelig personbil eller i en minibus. Hvis du har bestilt en privat transfer, vil chaufføren vente på det opsamlingssted, der er angivet på voucheren. Chaufføren vil stå med et skilt med det navn, som er anført på din voucher.
Med en privat transfer vil du blive kørt direkte fra lufthavnen til hotellet og omvendt. Har du bestilt en privat transfer, vil leverandøren selv tjekke op på, hvornår dit fly lander. Escapeaway sender dit flynummer til leverandøren, efter at du har bestilt på vores hjemmeside.
Er du mere end 3 timer forsinket til en privat transfer, skal du kontakte leverandøren og oplyse din nye ankomsttid. Ved mere end 3 timers forsinkelse kan leverandøren opkræve et servicegebyr.
Rygning og alkohol
Det er ikke tilladt at nyde alkohol eller ryge under transferen, medmindre chaufføren har godkendt det.
Ventetider
I højsæson kan der forekomme ventetider enten ved bagagebåndet, sikkerhedstjek m.m. Er du forsinket, skal du give leverandøren af din transfer besked. Bemærk at der er forskel på delt og privat transfer. Kontaktoplysningerne står i din voucher.
Bemærk: Medmindre du har kontaktet leverandøren af din transfer om eventuelle forsinkelser, vil chaufføren ikke vente længere end det antal minutter, der er angivet på din voucher (typisk 90 minutter). Forsinkelser skal bekræftes af leverandøren. Er forsinkelsen længere end den tid, som står anført i din voucher (typisk 90 minutter), kan leverandøren katagorisere dig som no-show, og der vil ikke være mulighed for refundering, og du skal selv sørge for ny transport.
Voucher
Du skal printe din voucher hjemmefra og medbringe den på ferien, da den skal fremvises til chaufføren. Du skal tjekke, at alle oplysninger på din voucher er korrekte! Voucheren skal fremvises til chaufføren inden afgang. Er voucheren ikke i original stand eller beskadiget, betragtes den som ikke gyldig.
Ændringer
De oplysninger om adresser, tidspunkter m.m. som står på din voucher, er de gældende. Alle ændringer af transferbookinger, der foretages på din foranledning, vil blive påført et administrationsgebyr på minimum DKK 295,-. Hvis ændringen er signifikant forskellig fra det oprindeligt bookede, kan formidleren og/eller leverandøren vælge at annullere den tilkøbte transfer. Såfremt der vil forekomme ekstra betaling for ændringer, skal du selv står for ekstra omkostninger samt betaling af administrationsgebyr.
OBS: Hvis dit flynummer ændrer sig, er det dit eget ansvar at give din leverandør af transferen besked. De kontaktoplysninger du skal bruge, fremgår af din voucher. Ændringer der foretages fra 48 timer før afhentning og aflevering skal bekræftes af leverandøren, og der kan forekomme servicegebyr. For flere oplysninger kontakt da leverandøren på de kontaktoplysninger der fremgår af din voucher.
Sker der ændringer på din rejse foretaget på din egen foranledning (f.eks. skift af hotel), er det dit eget ansvar at give din leverandør af transfer besked. Du bærer selv eventuelle omkostninger for ændringer.
Sker der ændringer på din rejse foretaget på Escapeaway foranledning, påtager vi os ansvaret samt omkostninger for ændringer i din booking.
Ved tilbage til siden med generel information om transfer.