Dine rettigheder når flyet aflyses
Skrevet av Marie
2024-05-19
Dine rettigheder når flyet aflyses
Fly- og rejsebranchen har i de senere år lidt store tab i forbindelse med naturkatastrofer og politiske uroligheder rundt om i verden. I en ny afgørelse fra Forbrugerklagenævnet fastslås en ny praksis for passagerernes rettigheder ved sådanne force majeure-situationer.
De fem sager, som netop er afgjort, blev rejst i forbindelse med vulkanudbruddet på Island sidste år.
”Afgørelserne i Forbrugerklagenævnet viser, at selvom der er tale om en force majeure-situation, som ingen umiddelbart er herre over, så skal flyselskabet eller rejsebureauet gøre alt, hvad de kan, for at hjælpe dig og sørge for, at du hurtigst muligt kommer hjem. Ellers kan de være forpligtigede til at yde dig erstatning for de udgifter, du har haft som følge af forsinkelsen,” fortæller specialkonsulent i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Henrik L. Sedenmark.
Rettigheder og pligter
Selvom man som forbruger således har krav på erstatning eller hjælp, så er det dog ikke ensbetydende med et Carte blanche:
”Som forbruger har du kun krav på at få erstatning for rimelige ekstra udgifter. Derfor er det vigtigt, at du holder dine udgifter mest muligt nede og for eksempel ikke indlogerer dig på et luksushotel eller spiser på en dyr restaurant,” siger Henrik L. Sedenmark.
I de aktuelle sager viser Forbrugerklagenævnets afgørelser da også, at erstatningen man har krav på afhænger af i hvor høj grad flyselskabet eller rejsebureauet har hjulpet forbrugeren med at komme hjem igen, og af i hvor høj grad forbrugerne selv har forsøgt at begrænse deres tab. En af de fire klagere fik derfor ikke medhold, da hun ikke tog imod flyselskabets tilbud om hotel og forplejning samt en senere hjemrejse med fly, men i stedet selv arrangerede hjemtransporten.
5 gode råd
Det er første gang Forbrugerklagenævnet har behandlet sager af denne type, men nævnet har alligevel fem gode råd hvis du engang skulle stå i samme situation pga. en askesky eller en anden ligende situationer:
- Forsøg at få kontakt til dit flyselskab eller rejsebureau for at klage. Det er efterfølgende vigtigt at kunne dokumentere at du har forsøgt at få kontakt.
- Vil flyselskabet eller rejsebureauet ikke hjælpe dig med at komme hjem, kan du undersøge alternative muligheder. Men forsøg at få flyselskabet eller rejsebureauets samtykke hvis du vælger at benytte en alternativ hjemtransport.
- Gem alle kvitteringer for overnatning og forplejning, så du senere kan dokumentere dine udgifter.
- Du har kun krav på erstatning for rimelige ekstra udgifter, så gør derfor ikke dit ophold dyrere end nødvendigt.
- Når du kommer hjem, skal du kontakte flyselskabet eller rejsebureauet med dit krav om erstatning.
Velkommen til Escapeaway
Hos os kan du skræddersy din rejse præcis som det passer dig, enten med direkte fly eller med mellemlanding. Du kan dertil vælge blandt vores nøje udvalgte hoteller.
Pssst.... gå ikke glip af et kig på vores unikke Hideaways-hoteller.
Vi anbefaler også at du lejer en bil, for at få de bedste muligheder for at opleve området, du rejser til.
Ønsker du at få ferietips, gode tilbud og meget mere spændende rejseinspiration?Klik her og tilmeld dig vores nyhedsbrev.
>>> Læs mere om vores Hideaways-hoteller
>>> Læs mere om Escapeaway