Nye togtyper giver komfortable rejser i høj hastighed

Shanghai Transrapid tog
Shanghais Transrapid tog. Foto: Lars Plougmann, CC.

Flyet er stadig rejsens ukronede konge. Med flyet kan vi komme på ferie i varmen langt væk fra Danmark uden at rejsen tager mere end nogle få timer. Men det er så som så med komforten. Og en ny generation af højhastighedstog kan måske udfordre flyenes dominans i de kommende årtier. Især de europæiske og asiatiske lande er langt fremme på området.

Hurtigere tog på vej

Særligt som alternativ til fly ved rejser mellem storbyer, er der store forventninger til de nye hurtigtog. Og mange steder i for eksempel Syd- og Mellemeuropa kan man allerede på mange strækninger rejse i hurtigtog med 300 kilometer i timen – og det gælder også i for eksempel Frankrig med TGV-toget, der allerede har en del årtier på bagen og har hastighedsrekorden for skinnetog på over 500 km/t.

Men nu er næste generation af tog på vej – og de er endnu hurtigere, både i tophastighed og acceleration. I Japan er man i gang med lægge skinner til et magnetløftet tog, der skal køre de godt 500 kilometer mellem Tokyo og Osaka på omkring 50 minutter. Desværre kan de nye hurtigere supertog ikke – i modsætning de nuværende hurtigtog – klare sig på det nuværende skinnenet. Der skal bygges helt nye særlige skinner, hvor toget løftes over skinnerne af et magnetfelt.

Tyskland også med på magnettog

Det tyske Transrapid, som Siemens og ThyssenKrupp står bag, kører allerede på en kortere strækning i Shanghai. Toget, der kan nå en tophastighed på 500 kilometer i timen, skal efter planen også indsættes på længere intercity-strækninger i fremtiden.

Transrapid er som det japanske supertog et magnetløftet tog, der svæver hen over skinnerne, og derfor er der ingen rullemodstand. De massive investeringer, som de magnetløftede tog kræver, gør dog, at det tager lang tid at få politisk og finansiel støtte. Derfor er kun få projekter af typen realiserede.

Fremtidens vakuum-tunneltog med 8000 km/t

Hvor magnettogene slipper for rullemodstand kan fremtidens tunneltog ovenikøbet komme uden om problemet med vindmodstand. Ideen med de hurtige tunneltog er, at man tømmer en tunnel for luft ved at skabe et vakuum. Når toget hverken har modstand fra skinner eller fra luften, der er suget ud af tunnellen, kan det nå ekstremt høje hastigheder.

Vakuum-tunneltog – eller vactrain som de kort og godt kaldes på engelsk – kan i teorien nå hastigheder på mange gange lydens hastighed. Op til hastigheder på over to kilometer per sekund! Altså langt, langt hurtigere end en riffelkugle. Og fordi der ingen luft er i røret, er der heller ikke noget brag, når toget overstiger den hastighed hvor et fly ellers ville skulle gennembryde lydmuren. Der er endnu ikke bygget vakuum-tunneltog til passagerdrift noget sted i verden.

Mere fra Mikkel Krohne-Sørensen

Indfødte amerikaneres kultur skal være feriegæst-magnet

Mange af os har måske leget den klassiske leg “cowboys og indianere”...
Læs mere